19 May 2011

10 Band Metal Yang Paling Berpengaruh di Dunia

10. NAPALM DEATH
Napalm Death adalah sebuah band grindcore/death metal yang paling bertahan lama, mereka berasal dari Birmingham, Britain. Mulanya band dibentuk di desa Meriden dekat Birmingham, Britain pada tahun 1981[4] oleh Nicholas Bullen dan Miles Ratledge, dengan nama band awal Civil Defence. Band-band baru yang influenced dari mereka seperti : Catherdal, Carcass


NAPALM DEATH

9. DEATH
Death adalah band death metal Amerika yang paling berpengaruh, didirikan oleh vokalis sekaligus gitaris Chuck Schuldiner. Pada tahun 2001, band bubar kerana kematian Schuldiner.
Mereka di akui sebagai salah satu group paling berpengaruh di genre death metal. Debut album band "Scream Bloody Gore" dianggap sebagai pola genre tersebut, dijelaskan oleh para penganalisa sebagai "Dokumen prototype pertama death metal". Hanya Schuldiner salah satu orang yang pertama berada di band dari awal hingga akhir. Para penulis biografi muzik telah menganugerahkan Schuldiner sebagai "bapa death metal".
DEATH


 8. SLAYER
Slayer adalah group muzik thrash metal Amerika Syarikat, dibentuk pada tahun 1982 oleh Jeff Hanneman dan Kerry King di Huntington Park, California. Kelompok ini telah mengeluarkan 10 album studio, 2 album live, dan 1 boxed set. Mereka mulai terkenal di tahun 1980-an terutama setelah album mereka Reign in Blood (1986). Bersama dengan Metallica, Anthrax, dan Megadeth mereka adalah 4 besar band thrash metal.

SLAYER

 7. MANOWAR
Manowar adalah band beraliran power metal yang mana lirik mereka sering berisikan tentang fantasi dan bagaimana menjadi seorang pejuang. Kalau didengar-dengar, agak sama seperti band-band sejenis seperti mereka : Hammerfall, Dragonforce.

MANOWAR


6. CELTIC FROST
Celtic Frost adalah pelopor band beraliran gothic metal yang paling pengaruh. Berbeza dengan progressive metal di mana percubaan dilakukan terutama dalam complex rhythms dan struktur lagu dan mempertahankan instrument traditional, mereka menggunakan suara-suara yang tidak lazim.


CELTIC FROST

5. MOTOR HEAD
Motörhead adalah kelompok muzik heavy metal yang didirikan pada 1975 di London, Britain oleh pemain bass Lemmy Kilmister. Mereka telah meraih kesuksesan dan mempengaruhi banyak kelompok musik lainnya. Mereka juga dianggap sebagai salah satu band dalam New Wave of British Heavy Metal et Thrash Metal.

MOTOR HEAD


 4. METALLICA
Metallica didirikan pertama kali di Los Angeles - Amerika Syarikat dengan nama The Young of Metal Attack. Beberapa bulan kemudian group ini berganti nama dengan Metallica yang konon merupakan gabungan kata Metal dan Vodca. Nama Metallica sendiri sebenarnya adalah nama yang diusulkan untuk sebuah majalah muzik yang dicuri oleh Lars Ulrich sebelum majalah tersebut mendapat nama tersebut. Cliff Burton (bassis) meninggal dalam kemalangan bas 27/9/1986, tempatnya digantikan oleh James Newsted, bassis dari group Floatsam and Jetsam.


3. IRON MAIDEN
Iron Maiden adalah kelompok muzik heavy metal yang didirikan pada 1975 di London, Britain oleh pemain bass Steve Harris. Mereka telah meraih kejayaan dan mempengaruhi banyak kelompok muzik lainnya. Vokal Bruce Dickinson yang sangat kuat benar-benar menguatkan band ini. Lirik lagu mereka catchy dan memorable.Mereka juga dianggap sebagai salah satu band dalam New Wave of British Heavy Metal. Band-band baru banyak yang terinspirasi dari mereka seperti : Bullet for My Valentine, Chilrdren of Bodom






2. JUDAS PRIEST
Judas Priest adalah salah satu kelompok muzik heavy metal paling berpengaruh. Band ini didirikan pada 1969 di Birmingham, England oleh K.K. Downing dan Ian Hill. Formasi klasik mereka termasuk vokalis Rob Halford, gitaris K.K. Downing dan Glenn Tipton, dan bassist Ian Hill. Lagu mereka Painkiller, You’ve got another thing comin’, and Breaking the Law sangatlah classic. Salah satu band beraliran sport metal terbaik sepanjang masa.




1. BLACK SABBATH
Black Sabbath adalah kelompok muzik dari England yang dianggap sebagai salah satu pemula aliran musik heavy metal pertama. Didirikan oleh Ozzy Osbourne (vokal), Tony Iommi (gitar), Geezer Butler (bass) dan Bill Ward (drum), mereka telah mengalami begitu banyak pergantian anggota sehingga pada satu saat hanya Iommi yang tinggal dari formasi awal. Black Sabbath juga telah beberapa kali mengadakan reunion dengan bekas-bekas anggotanya, baik di konsert mahupun di studio rakaman. Ketika ini status mereka adalah vakum, dengan masing-masing anggota menumpukan pada karier solo masing-masing.

BLACK SABBATH

1 comments:

Pebrialsen Bangun on May 22, 2011 at 2:21 AM said...

yayayayyaya,,,,Nice info...

Post a Comment

 

Total Pageviews