19 April 2011

Rahsia Panjang Umur Lelaki Tertua di Dunia

foto

Walter Breuning. AP/Mike Albans

Lelaki tertua di dunia, Walter Breuning, wafat di usia 114 Jumaat (15/4) lalu. Menurut berbagai laporan, Breuning membanggakan dirinya kerana ia hanya makan dua kali sehari.

Ia juga tidak makan ubat, kecuali aspirin, dan yang paling penting dia tetap menyibukkan diri.

Berikut beberapa rahsia panjang umurnya yang dikutip dari wawancara dengan Breuning 20 April 2010 dalam The Great Falls Tribune saat ulang tahun Breunings ke-113.

"Saya fikir anda harus berhenti makan sebelum kenyang," kata Breuning.

Dengan ukuran 5 kaki 8 (1,72 meter) dan 125 pound (56,7 kg), Breuning membatasi diri untuk sarapan besar. Ia makan siang setiap hari serta tidak makan malam.

"Saya memiliki berat yang sama selama sekitar 35 tahun," kata Breuning. "Ya itulah seharusnya."

Anda membiasakan tidak makan di malam hari dan Anda menyadari betapa menyenangkan perasaan anda. Jika Anda berhasil, beritahu orang untuk tidak makan terlalu banyak.

Dia bangun setiap pagi jam 6:15 dan sarapan besar di 7:30, biasanya berupa telur, roti bakar, atau pancake.

"Saya banyak makan buah setiap hari," ujarnya.

"Saya minum air sepanjang waktu dan hanya sedikit kopi. Saya minum satu setengah cawan kopi untuk sarapan dan secawan untuk makan siang."

Breuning menggalakkan setiap orang untuk bekerja selama mereka mampu, tidak pernah pencen. Dia berfikir Anda tidak pernah tahu bila Anda mungkin perlu wang itu, tapi mungkin itu adalah tindakan yang membantu Breuning hidup begitu lama.

Dia menghabiskan seluruh hidupnya bekerja di kereta api dan ketika ia pencen dari sana ia terus bekerja sampai berusia 99 tahun.

Breuning juga memiliki banyak teman di rumah orang tua dan ia menganggap mereka keluarganya. Isterinya meninggal beberapa tahun sebelumnya dan Breuning tidak memiliki anak. Teman juga dapat membantu Anda menjalani hidup yang panjang. Menelepon teman lama mungkin bagian tersehat Anda hari ini.

Jadi, pelajaran yang harus dipelajari adalah lakukan diet, tetap sibuk, jadi sukarelawan , dan telepon seorang teman. Kehidupan seperti itu adalah hal terbaik untuk dinikmati selama mungkin.

0 comments:

Post a Comment

 

Total Pageviews