25 January 2011

Lanun di Somalia

Rampasan di lepas pantai Somalia telah menjadi ancaman bagi pelayaran antarabangsa sejak awal perang awam Somalia pada awal 1990-an. Sejak tahun 2005, organisasi antarabangsa, termasuk Pertubuhan Maritim Antarabangsa dan World Food Programme, telah menyatakan keprihatinan atas kenaikan tindakan rampasan. Rampasan telah memberikan sumbangan untuk peningkatan kos penghantaran dan menghalang penghantaran penghantaran bantuan makanan. Sembilan puluh peratus daripada penghantaran World Food Program ini tiba dengan laut, dan kapal telah memerlukan pengawalan tentera. Menurut menteri luar negeri Kenya, bajak laut Somalia telah menerima lebih dari US $ 150 juta selama 12 bulan sebelum November 2008.

Pertempuran telah dilaporkan antara pejuang Islam Somalia (yang bertentangan dengan Kerajaan Peralihan Persekutuan) dan bajak laut. Pada bulan Ogos 2008, Gabungan Task Force 150, kekuatan koalisi multinasional tugas, mengambil peranan memerangi pembajakan Somalia dengan membentuk Patroli Keamanan Laut Wilayah (MSPA) di Teluk Aden. Ancaman yang ditimbulkan oleh rampasan meningkat juga disebabkan kebimbangan di India kerana kebanyakan dari laluan perdagangan pelayaran melewati Teluk Aden. Tentera Laut India menanggapi kekhawatiran ini dengan mengerahkan kapal perang di kawasan-kawasan tersebut pada tarikh 23 Oktober 2008. Pada bulan September 2008, Russia mengumumkan bahawa mereka terlalu cepat akan menyertai usaha antarabangsa untuk memerangi pembajakan.

Pada tanggal 7 Oktober 2008, Majlis Keselamatan PBB menggunapakai resolusi 1838 menyeru negara-negara dengan kapal di daerah tersebut untuk melaksanakan kekuatan tentera untuk menekan tindakan rampasan. Pada dewan 101 dari Pertubuhan Maritim Antarabangsa, India menyeru agar pasukan penjaga keamanan PBB di bawah pimpinan bersatu untuk mengatasi pembajakan di lepas pantai Somalia. (Telah ada sekatan senjata awam dan lengkap terhadap Somalia sejak 1992.)

Pada bulan November 2008, bajak laut Somalia mulai rampasan kapal baik di luar Teluk Aden, mungkin sasaran kapal menuju pelabuhan Mombasa, Kenya.

Ada perbincangan di bawah cara untuk memulakan operasi rahsia yang agresif terhadap lanun laut. CIA telah menjadi syarikat awam amaran ancaman ini selama berbulan-bulan. Per sebuah artikel terbaru di majalah Harpers, seorang pegawai CIA menyatakan, "Kita perlu menangani masalah ini dari sisi pantai, dalam konser dengan sisi laut, tetapi kami tidak mempunyai kedutaan besar di Somalia dan terbatas, operasi perisikan tidak berkesan . Kita perlu untuk bekerja di Somalia dan di Lubnan, di mana banyak wang tebusan telah berpindah tangan Tapi operasi kami di Lubnan. adalah lelucon, dan kita tidak mempunyai kehadiran sama sekali di Somalia. "
























































0 comments:

Post a Comment

 

Total Pageviews