09 June 2011

10 Monyet Paling Terkenal di Dunia

    1. King Kong
    Spisis gorilla ini sudah dikenal oleh public sejak masih filem hitam putih, King Kong, yang dibintangi oleh Fay Wray, yang dikeluarkan pada tahun 1933. Sejak itu, kisah tragedi romantik antara king Kong dengan seorang wanita telah menjadi terkenal hingga dibuat re'making'nya tahun 2005, yang disutradarai oleh Peter Jackson. Sampai saat ini sudah ada 7 filem mengenai King kong yang pernah dibuat.

    2. Donkey Kong
 Donkey Kong pertama kali muncul pada tahun 1981 bersama Mario dalam video game Nintendo. kreatornya bernama Shigeru Miyamoto, dan pengisi suaranya adalah seorang komedian bernama Souply Sales. Permainan game ini adalah, harus melompati ke atas melewati Donkey Kong untuk menyelamatkan Pauline.

    3. Mighty Joe Young
Filem Disney tahun 1998, Joe dibesarkan oleh seorang wanita bernama Jill (dilakonkan oleh Charlize Theron), dan membawanya ke Amerika. Seorang penjahat, yang juga bertanggung jawab atas kematian ibu Joe dan ibu Jill, mengancam hidup Joe. Ending filem ini begitu menggembirakan saat Joe menyelamatkan seorang kanak-kanak ketika jatuh dari gondola putar, namun senario filem itu dianggap merupakan sesuatu yang buruk oleh para pengkritik.

    4. Bear (BJ & The Bear)
Greg Evigan membintang serial TV yang berperanan sebagai pemandu yang teruk bersama teman specialnya, Bear, seekor simpanse. Nama asli Bear adalah Sam. Bear begitu protektif terhadap Greg selama pertunjukan filem, dia akan menggigit siapa saja aktor yang ingin menyerang Greg.

    5. Clyde
Orang utan ini muncul dalam filem popular Clint Eastwood, Every Which Way But Loose. Caracter Clint Eastwood, Phil Beddoe, memenangkan orang utan ini dalam sebuah taruhan. Sayangnya, haiwan ini mati beberapa waktu setelah sequel filem ini dikeluarkan.

    6. Curious George
Monyet ini terkenal kerana sifat  keingintahuannya. Curious George dibawa dari Afrika oleh seorang lelaki bertopi kuning untuk tinggal di kota besar. Dia telah menjadi karakter kartun yang dicintai oleh kanak-kanak di dunia sejak tahun 1941.




    7. Koko
Gorilla terkenal ini lahir pada 4 july 1971 di San Fransisco. Koko adalah seekor gorilla betina yang menguasai lebih dari 2000 kata dalam bahasa signal Amerika yang membuatnya boleh berkomunikasi dengan manusia. Tapi ada beberapa orang yang menganggap bahwa Koko membuat signal tanpa mengerti erti sebenarnya.

    8. Albert, The First Monkey In Space
Monyet ini dihantar ke angkasa pada 11 Juni 1948 dengan roket. Albert adalah monyet yang pertama yang dikirim ke luar angkasa untuk menguji keamanan luar angkasa bagi manusia.

    9. Grape Ape
Karakter kartun klasik ini diciptakan oleh Hanna-Barbera tahun 1975. Great Ape dikenal atas warnanya yang ungu dan sweater-nya yang hijau. Dia juga terkenal atas kata-katanya yang sering diucapkan ketika karakter lain bercakap dengannya, "Grape Ape, Grape Ape!". Dia memiliki seorang teman, Beegle Beegle, yang selalu menemaninya beraksi .

    10. Bubbles The Chimp
Bubbles The Chimp menikmati hidupnya yang menyenangkan di Neverland Ranch, yang dikelilingi oleh taman yang indah yang dibangun oleh tuannya, Michael Jackson. Bubbles selalu melakukan tugasnya, yaitu membersihkan debu dan membersihkan jendela. Namun seiring berjalannya waktu, ia mulai merasa tinggal di lingkungan aneh dan berbeza, Bubble menjadi terganggu dan suka menggigit beberapa pengunjung di Neverland Ranch. Oleh kerana itu, dia dikeluarkan dari kediaman Michael Jackson kerana kelakuannya itu.

3 comments:

Unknown on June 9, 2011 at 5:07 PM said...

monkey king tak ada ya..kan terkenal juga tuh!

MR on June 9, 2011 at 5:26 PM said...

monkey king no 11 kot.. :p

Anonymous said...

ada gak filem melayu yang buat pasal menyot. tajuk jibon kalau x silap...

Post a Comment

 

Total Pageviews