10 May 2011

Senarai Terbaru 10 Orang Paling Dikehendaki Selepas Kematian Osama


1.Joaquin Guzman Archivaldo Loera - Raja Dadah Mexico


Joaquín Guzmán Archivaldo Loera lahir pada 4 April , 1957digelar "El Chapo" "Shorty" adalah Raja dadah Mexico yang memimpin sebuah organisasi perdagangan dadah antarabangsa yang dikenali sebagai Kartel Sinaloa. Dia menjadi raja dadah Mexico pada tahun 2003 selepas penangkapan pesaingnya Osiel Cárdenas dari Kartel Teluk. Pada bulan November 2010, Joaquín Guzmán dianggap sebagai ke-60 daripada 68 orang paling kuat di dunia oleh Majalah Forbes . Dia juga disenaraikan oleh Forbes sebagai 937 orang terkaya di dunia.


2.Dawood Ibrahim - Ketua Mafia India


Dawood Ibrahim lahir 26 Disember 1955 adalah seorang pemimpin rangkaian kongsi gelap di India yang dikenali D-Company yang terlibat dalam segala hal dari perdagangan dadah dan pembunuhan di Pakistan, India dan UAE, selain hubungan dengan Al-Qaeda.Dia Bertanggung jawab ke atas serangan di Mumbai pada November 2008. Tersenarai antara 50 orang paling berkuasa di dunia oleh Forbes

3.Semion Yudkovich Mogilevich "boss of bosses"


Semion Yudkovich Mogilevich lahir Jun 30, 1946 di Kiev, Ukraine . Dicari di AS berhubung dengan penipuan saham $ 150 juta, diyakini oleh kedua-dua Eropah dan agensi penguatkuasaan undang-undang AS sebagai "boss of bosses" kepada semua sindiket mafia Rusia di dunia. Gelarannya termasuk "Don Semyon" dan "The Don Brainy". Sering digambarkan sebagai "mafia paling berbahaya di dunia". Dia dipercayai telah memerintahkan pembunuhan banyak musuh-musuhnya.

4.Matteo Messina Denaro Raja Dadah Costra Nostra

Matteo Messina Denaro lahir 26 April 1962, juga dikenali sebagai Diabolik. Dia mendapatkan julukan dari karakter buku komik Itali dengan nama yang sama. Ia dianggap sebagai salah satu pemimpin baru Cosa Nostra selepas penangkapan Bernardo Provenzano pada 11 April 2006. Matteo Messina Denaro menjadi terkenal pada 12 Mei 2001 ketika majalah L'Espresso menempatkan dia di muka depan dengan tajuk: Ecco il capo della mafia Nuovo ("Ini adalah bos baru Mafia"). Dia telah menjadi buruan sejak tahun 1993

5. Alimzhan Tursunovich Tokhtakhouno - Mafia Uzbekistan

Alimzhan Tursunovich Tokhtakhouno lahir pada 1 Januari 1949 di Tashkent, seorang usahawan di Rusia yang berasal dari Uzbekistan. dikenali sebagai "Taiwanchik". Amerika menggambarkan dia sebagai "tokoh utama dalam jenayah antarabangsa yang terancang di Eurasia" terlibat dalam pengedaran dadah, penjualan senjata haram dan perdagangan kenderaan curi.Dia juga disyaki telah merasuah hakim di Sukan Olimpik Musim Sejuk 2002.

6. Félicien Kabuga - Perancang Pembunuhan

Felicien Kabuga lahir pada tahun 1935 Dituduh punca pembunuhan di Rwanda, menghasut pertumpahan darah melalui stesen radio, bahkan menyediakan parang dan cangkul untuk digunakan dalam pembunuhan beramai-ramai, Kabuga dicari oleh Mahkamah Jenayah Antarabangsa untuk Rwanda kerana pelanggaran serius di bawah Konvensyen Geneva 1949, jenayah terhadap kemanusiaan dan pembunuhan sehubungan dengan pembunuhan lebih dari 800,000!!!! orang Rwanda, dalam 100 hari keganasan pada tahun 1994. Dikatakan bersembunyi di Kenya.




7.Joseph Kony - Pemimpin Gerila Uganda


Joseph Kony lahir pada tahun 1961 adalah Ketua kepada Lord's Resistance Army, sebuah kumpulan gerila yang terlibat dalam kempen kekerasan untuk menubuhkan kerajaan teokratis di Uganda dan juga beroperasi di Republik Demokratik Congo, dan Sudan,. Menculik seramai 66000 kanak-kanak dan menggusir lebih dari dua juta orang sejak 1986. Dia telah didakwa dengan 33 tuduhan termasuk jenayah terhadap kemanusiaan dan jenayah perang Mahkamah Jenayah Antarabangsa.

8.James Joseph Bulger, Jr - Pemimpin Kongsi Gelap US

James Joseph Bulger, Jr lahir pada 3 September , 1929, di Dorchester, Massachusetts - dikenali sebagai "Whitey", Bulger adalah pemimpin Winter Hill Gang, sebuah rangkaian jenayah Ireland-Amerika yang berpusat di Boston, Massachusetts. Dia adalah abang kepada Michael William Bulger, seorang bekas Presiden Senat Massachusetts dan University of Massachusetts.

Pada 19 Ogos 1999, Bulger menjadi antara 458 orang yang disenaraikan oleh Biro Siasatan Persekutuan (FBI) sebagai penjenayah yang paling dikehendaki. Dijejaki FBI lebih dari satu dekad kerana kesalahan memeras ugut, pembunuhan, konspirasi untuk melakukan pembunuhan, bersekongkol untuk melakukan pemerasan, pengubahan wang haram, konspirasi untuk melakukan pengubahan wang dan pengedaran. Kekayaannya dianggarkan antara $ 30 dan $ 50m (£ 18m-£ 30m).

9.Omid Tahvili - Pemimpin Kongsi Gelap Di Kanada


Omid Tahvili lahir pada 31 Oktober 1970, di Teheran, Iran adalah pemimpin sebuah organisasi jenayah ternacang di Kanada. Pada April 2008, Forbes.com , selepas berunding dengan badan-badan penguatkuasaan undang-undang di seluruh dunia, menyenaraikannya sebagai salah seorang dari sepuluh pelarian di dunia yang paling dikehendaki.



10.Ayman al-Zawahiri - Pemimpin No2 Al-Qaeda


Ayman al-Zawahiri Lahir pada Jun 1951 dari sebuah keluarga kelas atasan yang terkemuka di Kaherah, Zawahiri adalah "emir" akhir dari Jihad Islam Mesir, yang kemudiannya bergabung dengan al-Qaeda pada tahun 1998. Dia adalah seorang pakar bedah, boleh berbicara dalam bahasa Arab, Inggeris dan Perancis. Menurut bekas ahli al-Qaeda, Zawahiri telah bekerja dengan al-Qaeda sejak awal penubuhan Al-Qaeda. Dia digambarkan sebagai tangan kanan Bin Laden, dan sebagai "otak sebenar" al-Qaeda. Persahabatannya dengan Osama Bin Laden bermula pada tahun 80-an ketika Zawahiri dikatakan telah memberikan rawatan perubatan untuk Bin Laden di Afghanistan. Menurut pakar keganasan Bruce Hoffman, Bin Laden menganggap Zawahiri mentornya. Bakal Pemimpin Al_Qaeda setelah kematian Osama Bin Laden. -AL-FATIHAH-

1 comments:

Anonymous said...

erkk... camna diorang hidup ye? asek kena buru je...

Post a Comment

 

Total Pageviews