02 May 2011

Osama Laden Meninggal Dunia

Perancang utama kejadian serangan terhadap World Trade Centre (WTC) pada 11 September 2001, Osama Bin Laden telah meninggal dunia dan mayatnya didakwa berada dalam simpanan Amerika Syarikat (AS), kata sumber yang rapat dengan situasi itu pada malam Ahad.

Presiden AS, Barrack Obama dijangkakan akan membuat pengumuman mengenai perkembangan kejadian itu nanti.

Dua pegawai kanan anti keganasan mengesahkan bahawa Osama terbunuh dalam serangan darat di Pakistan pada minggu lepas, dan bukannya melalui serangan udara oleh pesawat Predator.

Kedua-dua pegawai tersebut memberitahu, operasi itu berasaskan maklumat daripada agensi risikan AS dan mereka juga memberitahu, AS mempunyai mayat Osama.

Pegawai AS percaya Osama, yang merupakan individu paling dikhendaki di dunia bersembunyi di daerah pergunungan di sepanjang sempadan Pakistan-Afghanistan.

Pegawai tersebut bercakap tanpa mendedahkan identiti mereka kerana enggan mendahului kenyataan yang akan dibuat oleh Barrack.

Perkembangan terbaru itu dibuat dalam beberapa bulan sebelum ulang tahun ke-10 serangan terhadap WTC dan pejabat pertahanan AS, Pentagon di sini yang didalangi oleh kumpulan pengganas, Al-Qaeda yang diketuai oleh Osama.

Serangan tersebut menyebabkan lebih 3,000 orang terbunuh.









Serangan itu kemudiannya mencetuskan serangan lain daripada AS terhadap Afghanistan, dan Iraq manakala keseluruhan Jabatan Perisikan AS dirombak bagi menangani serangan keganasan.

Al-Qaeda juga dipertanggungjawabkan atas serangan bom di dua kedutaan AS di Afrika pada tahun 1998 yang membunuh 231 orang dan juga serangan terhadap Kapal USS Cole yang mengorbankan 17 kelasi AS di Yemenserta pelbagai serangan lain. -AP

0 comments:

Post a Comment

 

Total Pageviews