10 July 2009

Kapal selam pertama Malaysia mulakan pelayaran pulang


KUALA LUMPUR: Kapal selam pertama Malaysia, KD Tunku Abdul Rahman berlepas dari Toulon, Perancis dalam pelayaran sulung yang bersejarah menuju ke Malaysia pada 11 pagi semalam.

Kedutaan Malaysia di Paris dalam kenyataan yang dihantar ke sini, berkata upacara pelepasan kapal selam itu dilakukan oleh Duta Malaysia ke Perancis Datuk S. Thanarajasingam.

Turut hadir pada upacara itu ialah Atase Pertahanan Kapten Khairuddin Mohd Ariff dan para pegawai dari pasukan projek kapal selam Malaysia selain pegawai kanan tentera laut Perancis yang diketuai oleh Laksamana Yann Tainguy.

Kapal selam itu dianggotai oleh 35 anak kapal dan diketuai oleh Komander Zulhelmy Ithnain dari Tentera laut Diraja Malaysia (TLDM).

Kapal selam berkenaan dijangka singgah di Lumut dan Pelabuhan Klang selama beberapa hari sebelum meneruskan pelayaran ke Pangkalan TLDM Sepanggar di Sabah.

Selain itu, ia akan turut singgah di pelabuhan utama seperti Jeddah, Djibouti dan Cochin, sebelum sampai ke Malaysia.

Projek kapal selam itu bermula apabila Malaysia menandatangani perjanjian untuk membeli dua buah kapal selam pada 2002.

Kapal selam pertama telah pun siap dengan KD Tunku Abdul Rahman memulakan pelayarannya, dan dijangka tiba di pangkalan TLDM di Sepanggar menjelang awal September. BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

 

Total Pageviews